Verkoopster in showroom
5 feb 2021

Zo bereik je je klanten beter online

Een nieuwsbrief, je website, sociale media: er zijn tal van manieren om je klanten ook online te bereiken. Die aanpak wordt alsmaar belangrijker, zeker nu langskomen in de winkel anders is dan normaal. Haal jij al het maximale uit je online klantcontact?

Een hoop bedrijven in de automotivebranche maken gebruik van een Customer Relationship Management-systeem (CRM), zoals Caremail. Dat is een goede eerste stap, maar bij veel ondernemers valt er nog veel winst te boeken in de manier waarop ze met zo’n systeem omgaan. Mitch van Maurik, e-mailmarketingspecialist bij RDC, geeft vijf tips.

 

1. Stuur geen bulkmails meer

‘Het is natuurlijk veruit het eenvoudigst: je maakt één mailing en stuurt die naar je volledige klantenbestand. Maar ik raad het sterk af. Als je echt succesvol wilt zijn met e-mailmarketing, maak je onderscheid in je doelgroepen. Een pensionado heeft bijvoorbeeld andere wensen dan een gezin met drie jonge kinderen. Mensen willen relevante content ontvangen, anders gaan ze zelden over tot koop. Zorg ook dat je klantdata op orde is, zodat je goed weet wie je klanten zijn. Het is echt niet moeilijk om aparte mailings te maken, maar je moet er wel tijd insteken. Die investering betaalt zich op de langere termijn dubbel en dwars terug.

 

2. Ga voor de lange termijn

‘Zet je een grote voorraad auto’s in de verkoop? Pak dit dan campagnematig aan, en verwacht niet dat na één mailing de hele voorraad weg is. Stuur bijvoorbeeld eerst een mailing waarin je een review geeft over een bepaalde auto, eentje waarin je verschillende auto’s met elkaar vergelijkt of een mailing waarin je uitlegt wat de mogelijkheden zijn van elektrisch rijden of private lease. Zo maak je de klant als het ware een beetje warm. En nog belangrijker: doordat je kunt zien waar iemand op klikt, kom je steeds meer over hem te weten. Daardoor kun je hem steeds relevantere informatie sturen, met als klap op de vuurpijl een mooie aanbieding voor de auto waar hij in eerdere mails het meest op heeft geklikt.’

 

3. Maak onderscheid in ‘harde’ en ‘softe’ links

‘Als het goed is, zet je in je nieuwsbrief allerlei linkjes die de lezer verleiden om in actie te komen, zogeheten calls to action (CTA). Het is heel verleidelijk om je nieuwsbrief vol te zetten met “harde” CTA’s: linkjes die de lezer aanzetten om direct iets groots te doen: een offerte aanvragen, een nieuw product afnemen of zelfs een auto kopen. Laat ik je uit de droom helpen: dat werkt zelden tot nooit. Zet daarom ook softe CTA’s in je mailings: lees meer over dit model, houd me op de hoogte, dat soort dingen. Als je doorverwijst naar je website, kan de klant altijd daar nog besluiten om iets te kopen. Bij een afspraak maken voor een onderhoudsbeurt kun je trouwens wél prima een harde CTA inzetten. Klanten die dat willen zijn vaak alleen maar blij met zo’n directe aanpak. Zorg er echter ook hier voor dat de klant via de “softe” route op de landingspagina kan komen.’

 

4. Stroomlijn je online uitingen

‘Veel ondernemers hebben niet alleen een nieuwsbrief, maar bijvoorbeeld ook een website en een socialmediakanaal, zoals Facebook. De klant verwacht dat die kanalen met elkaar in overeenstemming zijn. Een link op Facebook moet bijvoorbeeld naar de juiste pagina verwijzen op je website. Maar het gaat verder dan dat. Stel dat je een mailing verstuurt met daarin de mogelijkheid voor klanten om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt. De button om een afspraak te maken verwijst dan door naar de online planner op je website. Dan willen mensen niet in die planner opnieuw hun gegevens invullen. Ze kregen toch een persoonlijke mail? Laat die kanalen dus goed met elkaar samenwerken, om zo een consistente flow te creëren.’

   

5. Zoek uit wat werkt en wat niet

‘Het klinkt als een open deur, maar wordt toch nog vaak vergeten: kijk naar de resultaten van je mailing. Alleen dan kun je ervan leren en hem optimaliseren. E-mail is bij uitstek het instrument om continu te verbeteren. Maak bijvoorbeeld a/b-testen en let goed op welke links er geklikt wordt. Ook de kleinste aanpassing in de onderwerpregel kan al het verschil maken. Blijf aanpassen en luister daarbij goed naar de wensen van je klanten.’

Lees meer over Caremail.