visual1
1 juli 2024

RDC en Autogroep Twente
winnen DDMA Email Marketing Automation Award 2024!

RDC en Autogroep Twente hebben op 27 juni de prestigieuze DDMA Email Marketing Automation Award 2024 gewonnen in de categorie “Most Outstanding Email”. De door ons ontwikkeld hypergepersonaliseerde CaRe-Mail inruilcampagne voor de Hyundai Tucson behaalde de eerste plaats tijdens het DDMA EMAS evenement in Circa Amsterdam, waarbij we PostNL en Allianz Direct achter ons lieten.

Winnende campagne

De winnende campagne bood klanten een gepersonaliseerde e-mail met hun huidige auto naast een mogelijke nieuwe auto, inclusief een persoonlijk inruilvoorstel en aantrekkelijke inruilbonus. Deze campagne, verstuurd naar 528 zorgvuldig geselecteerde klanten, resulteerde in een uitzonderlijk hoge conversie.

Mitch van Maurik, Marketing Automation Specialist bij RDC, benadrukt: “De perfecte mix van aantrekkelijk aanbod, creativiteit, data en technologie/AI maakte deze campagne bijzonder effectief. Innovatief gebruik van nieuwe tools speelde een cruciale rol.”

Koen van Grootel, Marketingmanager bij Autogroep Twente, vult aan: “De grootste winst is behaald uit het optimaal aan elkaar knopen van alle processen rondom de klantselectie, e-mailpersonalisatie en de opvolging ervan. RDC en Autogroep Twente hebben zo samen een buitgewoon succesvolle e-mailcampagne gerealiseerd.”

De jury prees de campagne voor het slimme gebruik van technologie en data, wat leidde tot een direct duidelijke boodschap voor de ontvanger en consistente klantreis.

Bij de ‘Award Talk’ op het evenement gaven Mitch van Maurik, samen met de andere genomineerden PostNL en Allianz Direct, een kijkje in het proces achter het ontwikkelen van een prijswinnende case. Daarna kreeg Koen van Grootel van Autogroep Twente de gelegenheid om de case nogmaals te presenteren, waarna de winnaar werd bekendgemaakt.

De grootste winst is behaald uit het optimaal aan elkaar knopen van alle processen rondom de klantselectie, e-mailpersonalisatie en de opvolging ervan.

Koen van Grootel, Marketingmanager bij Autogroep Twente

De case: Hypergepersonaliseerde inruilcampagne

In de hypergepersonaliseerde inruilcampagne kwamen de 4 P’s optimaal samen: klanten ontvingen van Autogroep Twente een e-mail waarin ze hun huidige én toekomstige auto zien, met daarbij een persoonlijk concreet inruilvoorstel én goede inruilbonus. Niet alleen de e-mail, maar ook de landingspagina was volledig gepersonaliseerd met de eigen auto en het unieke aanbod. Het prefilled antwoordformulier kwam direct bij de salesafdeling terecht voor een snelle opvolging. Dat alles heeft geleid tot een conversie van 4%, wat ongekend hoog is voor een dergelijke campagne.

Marketing Automation Specialist Mitch van Maurik (CaRe-Mail): “De kracht van deze case ligt in de unieke combinatie van een aantrekkelijk aanbod, creativiteit, data en technologie. De afstemming op individuele klanten, van gepersonaliseerde e-mails en landingspagina tot dynamische afbeeldingen, versterkte de effectiviteit van de campagne. Wat deze campagne pas echt uniek maakt, is de koppeling van innovatieve tools die nog niet eerder op deze manier zijn toegepast.”

Juryvoorzitter Joris de Bruijne (SOLVM): “De kwaliteit en diversiteit van de cases hebben ons erg verrast dit jaar en zorgden voor moeilijke keuzes wie er een nominatie verdient en vooral, wie niet. Je ziet dat personalisatie, het gebruik van data en aandacht voor inhoud en design echt een gemeengoed geworden. Toch weet een aantal cases daar weer bovenuit te steken met mooie nieuwe toepassingen, slim gebruik van data en geautomatiseerde contactmomenten die helemaal aansluiten bij de behoefte van de ontvanger.

Naast juryvoorzitter Joris de Bruijne bestaat de vakjury uit experts vanuit verschillende hoeken van de data-driven marketingindustrie: Juryvoorzitter Joris de Bruijne (SOLVM), Niels Gleditzch (Albert Heijn), Alexandra Stuij (Nederlandse Loterij), Jill Steffen (Freelance data marketeer), Kevin Duijndam (Air France-KLM), Wilbert Heinen (Centraal Beheer), Roxsane Maxwell (Zingo Pow), Jos Meijer (In Good Company) en Renske Schippers-de Koning (Deployteq).

 

Over de DDMA EMAS Awards 

De DDMA is de grootste branchevereniging voor marketing en data in Nederland. De EMAS Awards worden jaarlijks uitgereikt tijdens de Email Marketing Automation Summit (EMAS), het grootste kennisevenement over e-mailmarketing in de Benelux. De awards zijn bedoeld om inspirerende en effectieve toepassingen van e-mailmarketing en marketing automation in de schijnwerpers te zetten en vakgenoten te inspireren met praktijkvoorbeelden uit het veld.